
3. Pengelasan Enjin 4 – Lejang(Susunan Injap) - Susunan injap pengambilan dan ekzos di dalam enjin dapat dirangka dalam beberapa kedudukan sama ada di dalam kepala silinder atau di bongkah silinder. Terdapat empat susunan injap:
a)Kepala L
b)Kepala I
c)Kepala F
d)Kepala T
4. Apabila kita mengingat perkataan LIFT maka dengan mudah kita dapat memahami kedudukan dan susunan injap.

b. Kepala I - Kepala I atau enjin injap atas, dan semua injap dipasangkan di kepala silinder. Dalam enjin sebaris, injap biasanya dalam satu baris. Dalam enjin bentuk V, injap disusun sebaris pada tiap-tiap tebing. Satu aci sesondol menggerakkan semua injap. Susunan Kepala I disesuaikan dengan nisbah mampatan tinggi. Bagi kebanyakan I, terdapat saku untuk injap yang terbuka hanya sedikit sahaja kelegaan diantara injap dan omboh. Kepala I biasanya disuaikan dengan aci sesondol atas untuk enjin-enjin moden. Susunan injap ini sesuai bagi enjin mampatan tinggi.
c. Kepala F - Ia merupakan gabungan Kepala L dan Kepala I. Biasanya injap pengambilan di lokasikan di kepala silinder sementara injap ekzos di bongkah silinder. Kedua-dua set dikendali dengan satu aci sesondol.
d. Kepala T - Kedua-dua injap digegaskan di dalam bongkah silinder dan diletakkan sebaris untuk injap pengambilan dan satu baris injap ekzos. Susunan ini memerlukan dua aci sesondol dan digegaskan pada kedua-dua sisian silinder.
No comments:
Post a Comment