1. Kotak gear atau dikenali sebagai alat penghantaran kuasa diadakan untuk menggerakkan sesebuah kenderaan daripada rehatnya kepada perjalanan yang selesa, mudah dan juga dapat memberikan kuasa pemecutan yang baik mengikut gear-gear yang dimasukkan oleh pemandu.
2. Prinsip sesebuah kotak gear boleh bergerak ke depan dengan kelajuan yang berubah-ubah dan boleh bergerak ke belakang apabila gear undur dimasukkan. Untuk itu, kotak gear memainkan peranannya termasuk membawa kilasan enjin yang berbeza-beza untuk disampaikan kepada pemacuan seterusnya.
3. Kotak gear terdiri daripada gear-gear yang tertentu, mekanisme sirat-segerak, aci masukan, dan aci keluaran.
4. Oleh sebab terdapat pelbagai komponen di dalam kotak gear yang masing-masing memainkan peranan, maka terdapatlah kerosakan dan kegagalan yang selalu berlaku pada kotak gear. Antaranya termasuklah:
a. Gear tidak dapat dimasukkan.
b. Gear agar sukar dimasukkan dan kedengaran bunyi bising ketika memasukkannya.
c. Gear berbunyi bising ketika kenderaan dalam perjalanan.
d. Batang gear kaku untuk digerakkan.
e. Gear tergelincir keluar dari kemasukkannya.
f. Gear sesak semasa memasukkannya.
g. Minyak gear keluar dari bahagian bawah kotak gear.
h. Kesesakan kotak gear sepenuhnya.
No comments:
Post a Comment