1. Cekam yang dipasang pada sesebuah enjin dibahagikan kepada dua jenis, iaitu cekam kering dan cekam basah.
2. Cekam kering digunakan pada kebanyakan kenderaan yang dipasang dengan kotak gear jenis manual.
3. Cekam basah ialah sejenis cekam yang plat cekam direndam dalam minyak gear automatik. Cekam jenis ini digunakan khusus pada transmisi automatic.
4. Tujuan cekam adalah untuk menyambung dan memutuskan kuasa enjin ke kotak gear dan seterusnya ke roda belakang bagi enjin jenis pacuan roda belakang dan roda depan bagi enjin pacuan roda depan. Cekam juga membolehkan pemandu menukar gear dengan licin dan perlahan. Oleh sebab cekam memainkan peranan yang penting dalam sistem enjin maka sebarang kerosakan pada sistem ini akan menjejaskan kemasukan gear dan seterusnya menyebabkan operasi enjin yang tidak normal.
5. Antara kerosakan sistem cekam yang sering berlaku adalah:
a. Cekam gelincir
b. Cekam menyeret
c. Gear sukar dimasukkan
d. Gear tidak dapat dibebaskan
No comments:
Post a Comment