FACEBOOK: ANIS SWEET CHOC

IlyaNis Rich

Friday, December 18, 2009

SISTEM BREK

1. Brek yang dipasang pada kenderaan bertujuan untuk memberhentikan atau memperlahankan kenderaan daripada terus bergerak apabila diperlukan. Operasi sistem brek biasanya menjadi satu perkara yang paling mustahak bagi setiap pemandu. Keupayaan pembrekan memainkan peranan penting dalam pemanduan kereta bermotor.

2. Terdapat 2 jenis system brek yang digunakan oleh kenderaan masa kini, iaitu system brek hidraulik dan sistem brek mekanikal. Kebanyakan kenderaan masa kini menggunakan teknologi sistem brek hidraulik kerana kuasa pemberhentikannya lebih baik daripada brek mekanikal.

3. Brek hidraulik menggunakan kuasa bendalir hidraulik untuk beroperasi. Bagi brek hidraulik, ia dipasang gabungan brek cakera dan brek gelendong. Brek cakera dipasang dibahagian roda depan manakala brek gelendong dipasang di bahagian roda belakang.

4. Ini bertujuan, sekiranya mana-mana satu brek tersebut mengalami kegagalan berfungsi maka brek yang satu lagi dapat menyelamatkan keadaan untuk memberhentikan kenderaan.

5. Brek merupakan peranti yang menggunakan kuasa geseran untuk memperlahankan atau memberhentikan mekanisme atau komponen brek seperti gelendong brek atau cakera brek daripada terus bergerak. Dalam sistem tersebut terdapat berbagai-bagai kerumitan berlaku, yang boleh menggagalkan kenderaan daripada berhenti seperti yang dikehendaki oleh pemandu. Antara kerumitan yang sering berlaku adalah:

a. Brek hilang kuasa memberhentikan kenderaan.

b. Kereta hanya berhenti selepas injak brek ditekan jauh ke bawah.

c. Brek menyebabkan kereta tertarik ke sebelah.

d. Brek mencekam.

e. Brek menyeret.

f. Brek mampung.

g. Brek tangan tidak berfungsi.

No comments: