FACEBOOK: ANIS SWEET CHOC

IlyaNis Rich

Tuesday, January 5, 2010

CEKAM GELINCIR

1. Gelincir cekam berlaku disebabkan oleh permukaan cekam yang berminyak, pegas gegendang lemah, dan piring cekam tidak rata.

2. Bagi memeriksa sama ada cekam gelincir berlaku, letakkan kenderaan di tempat yang rata. Tahan kedua-dua roda depan dengan penahan roda. Pastikan brek kenderaan tersebut dalam keadaan baik. Hidupkan enjin hingga ke tahap suhu operasi yang boleh dilihat daripada penunjuk suhu enjin. Masukkan gear teratas dan naikkan kelajuaan ke tahap 2000 putaran per minit (ppm).

3. Lepaskan pedal cekam dengan perlahan-lahan sehingga cekam bercantum dengan roda tenaga. Kelajuan enjin akan tegun selama beberapa saat. Sekiranya tiada perubahan berlaku semasa ujian dilakukan pada cekam, letakkan kenderaan di atas pesawat angkat (hoist) dan periksa komponen paut seperti kabel cekam.

4. Sekiranya semua komponen didapati dalam keadaan tidak normal, cekam berkenaan perlu dibuka untuk kerja baik pulih dilakukan ke atasnya. Setelah merombak komponen-komponen dan memeriksa cekam, gantikan piring cekam dan tekanan. Semasa memasang semula piring cekam, pastikan ia bebas daripada minyak pelincir, minyak gris atau minyak hidraulik.

No comments: