FACEBOOK: ANIS SWEET CHOC

IlyaNis Rich

Tuesday, April 20, 2010

SISTEM GANTUNGAN

1. Sistem gantungan terdiri daripada pegas dan penyerap kejutan yang menyokong bahagian atas pemanduan. Oleh itu, sistem ini membolehkan roda kenderaan sentiasa mencekam pada permukaan jalan raya meskipun permukaan jalan tidak rata.

2. Sistem gantungan masa kini memberikan keselesaan kepada pemandu, penumpang, beban dan muatan yang ditanggung oleh kenderaan tersebut. Komponen-komponen sistem gantungan bertindak sebagai kusyen untuk memberikan keselesaan ketika memandu.
3. Gantungan pada sesebuah kenderaan, iaitu sistem pegas dan bahagian lain yang menyokong bahagian atas sesebuah kenderaan, diadakan dalam perbagai bentuk dan rupa mengikut model kenderaan. Gantungan ini boleh menentukan bagaimana sesebuah kenderaan mengambil selekoh atau membelok, dan juga boleh menentukan berat muatan atau beban yang ditanggung olehnya selamat.

4. Terdapat beberapa jenis sistem gantungan yang dipasang pada pelbagai jenis kereta masa kini termasuk:


a. Sistem pegas gegulung, yang dikawal oleh lengan kawalan, sistem ini mengawal kedudukan pegas sama ada semasa ditekan atau dibebaskan mengikut keadan kenderaan dan permukaan jalan raya.


b. Sistem pegas daun, yang mengambil kejutan daripada bahagian tepi dengan perlahan untuk mengelakkan lantunan yang berlebihan yang boleh merosakkan komponen lain dengan dahsyat.


c. Sistem gantungan angin, yang dipasang dengan beg angin dan pemampat angin untuk mengawal kedudukan omboh, dibuat daripada ketulan getah yang berubah-ubah apabila keadaan diperlukan. Sistem ini banyak digunakan pad kereta buatan Amerika.


d. Sistem bar berkilas, yang dipasang pada lengan kawalan dan anggota silang (bahagian yang dipasang menyilang untuk memperkuat struktur panel dan bahagian rangka kereta) untuk menahan pulasan pada badan kenderaan.
5. Penyerap kejutan ialah peranti yang bekerjasama dengan pegas untuk mengawal pergerakan roda, gandar dan badan kenderaan. Pegas yang tidak dikawal oleh penyerap kejutan akan berkembang dan meneruskan ayunannya mengikut jumlah masa.

6. Memandangkan sistem gantungan mempunyai banyak komponen yang terdedah kepada kejutan, mautan berat dan beban kilasan yang dahsyat maka pelbagai kerosakan sering berlaku dari semasa ke semasa tertumpu kepada sistem ini. Antaranya ialah:


a. Kenderaan berbunyi ketukan dari penyerap kejutan semasa kenderaan terkena lubang atau rintangan jalan.


b. Kereta melantun di atas permukaan yang kasar.


c. Kenderaan senget sebelah.


d. Bunyi ketukan dari casis.

1 comment:

Anonymous said...

Superb blog post, I have book marked this internet site so ideally I’ll see much more on this subject in the foreseeable future!