FACEBOOK: ANIS SWEET CHOC

IlyaNis Rich

Saturday, May 1, 2010

RODA DAN TAYAR

1. Roda dan tayar bertanggungjawab ke atas tindakan keselamatan dari segi kuasa, sistem gantungan, penyerapan, stereng dan brek. Tayar diperbuat daripada getah dan dipasang pada roda rim.

2. Tayar ialah bahagian yang bergolek di atas jalan raya sebagai pembawa sesebuah kenderaan.
Tayar dikenali sebagai pneumatik, yang bermakna ia diisi dengan angin untuk menyerap dan memberikan keselesaan apabila kereta berada di atas lubang atau rintangan jalan.3. Kebanyakan tayar kereta biasa mempunyai tekanan angin sehingga tahap 25-35 psi (paun per uit inci kuasa dua) mengikut saiz garis pusat rim. Untuk mendapatkan panduan tekanan angin pada tayar, anda boleh merujuk kepada carta tekanan mengikut saiz rim yang selalu terdapat di pusat servis atau tempat memasukan angin pada tayar kereta di pusat servis yang berdekatan.

4. Selepas memasukkan angin atau menukar tayar ataupun menukar rim, pengimbangan roda perlu dibaut. Pengimbangan roda terutamanya roda depan dilakukan bagi membolehkan roda bergolek tanpa gegaran pada kelajuan yang berubah-ubah.

5. Tayar kenderaan terdedah kepada pelbagai keadaan dan kerosakan yang boleh mengakibatkan pergerakan kenderaan tidak stabil. Antara kerosakan yang dapat dikenal pasti ialah:

a. Tayar cepat haus.

b. Roda bergegar semasa kereta dipandu dengan laju.

c. Roda tanpa tiub sentiasa berkurangan angin.

d. Bunga tayar haus berlebihan di sebelah dalam.

e. Bunga tayar haus berlebihan di sebelah luar.

No comments: