FACEBOOK: ANIS SWEET CHOC

IlyaNis Rich

Thursday, July 29, 2010

Jawapan kepada soalan Guest

Kepada blogger,

1. Sila rujuk nota ogos dan sept tahun 2009 dalam blog ini.
2. Merujuk kepada persoalan yang diberikan, terdapat beberapa kemungkinan yang boleh berlaku diantaranya:

a. Cara pemanduan yang selamat adalah di antara faktor yang boleh menjimatkan minyak. had laju yang sesuai adalah 90km/j, setiap kenaikan 10km/j boleh menyebabkan penggunaan minyak yang banyak kerana minyak diperlukan untuk pembakaran bahan api.

b. Skru pelarasan minyak dan angin tidak diselaraskan dengan betul, ini boleh menyebabkan minyak berlebihan dan kurangnya angin yang memasuki karburetor untuk pembakaran. kedudukan skru pelarasan berada di bahagian belakang karburetor. Untuk mendapat nisbah yang sesuai sebagai pengguna, cara paling mudah ialah melaraskan minyak dan angin kemudian check pada bahagian ekzos. Asap yang keluar mestilah dalam keadaan lembap sedikit barulah di anggap pelarasan pada kadar yang betul. Pelarasan juga boleh dilakukan dengan melihat kadar rpm pada meter. Kebiasaanya rpm berada pada kadar 1000rpm, jadi tambah tolak rpm yang sesuai adalah di antara 800 - 1000 rpm.

c. Jenis kaburetor. Kaburetor yang digunakan adalah jenis biasa ataupun jenis piston. Kaburetor yang menggunakan piston adalah lebih jimat daripada jenis biasa.

d. Keadaan gasket pada bahagian sambungan karburetor yang rosak juga boleh menyebabkan penggunaan minyak yang banyak. Cara utk check gasket adalah dengan membuka bahagian karburetor dan akan nampak gasket di bahagian bawahnya.

e. Karburetor boleh di check dengan mudah sekali iaitu dengan membuka air filter dan membuka skru pada setiap penjuru karburetor. Kos pembaikan untuk karburetor boleh dikategorikan kepada 2, buat sendiri atau pn ke kedai service kereta.

f. Kebiasaannya kedai potong akan menjual karburetor pada harga sekitar rm 150 untuk yang second hand, manakala yang ori dalam lingkungan harga rm 250. kos upah bergantung kepada mekanik service kereta, biasanya kerja untuk menukar karburetor tidaklah begitu sukar, normally kos upah dalam rm 40. kos membaik pulih sendiri tiada.

g. Hopefully keterangan yang diberikan dapat memberikan jawapan. Pengalaman menggunakan satria 1.3 convert enjin 1.5 tahun 96, karburetor jenis piston dan penggunaan minyak rm 10 = 75km. Sekian.

No comments: