FACEBOOK: ANIS SWEET CHOC

IlyaNis Rich

Monday, October 5, 2009

ENJIN BERFUNGSI MELALUI TIGA SILINDER

1. Tanda-tanda enjin berfungsi melalui tiga silinder bagi enjin empat kebuk ialah enjin bergegar, kurang kuasa dan melahu secara tidak konsisten. Terdapat dua jenis kerosakan utama iaitu sama ada satu daripada palam pencucuh telah rosak atau kabel voltan tinggi rosak.

2. Jika ini berlaku, keluarkan palam pencucuh satu per satu. Kemudian, sambungkan ke kabel palam pencucuh, enjin diengkol dan pegang palam pencucuh kira-kira 5mm daripada punca bumi.

3. Perhatikan bunga api. Jika tidak terdapat bunga api semasa enjin diengkol, cabut palam pencucuh daripada kabel dan lakukan sama seperti di atas. Jika terdapat percikan api semasa enjin diengkol, itu menunjukkan palam pencucuh berkenaan telah rosakdan perlu diganti.

4. Kadangkala semasa ujian dibuat, kabel palam pencucuh tertentu hanya mengeluarkan sedikit sahaja bunga api. Jika ini berlaku, berkemungkinan semasa pemasangan kabel tersebut, tukup pengagihnya longgar.

5. Oleh yang demikian, ketatkan pemasangan kabel tersebut pada tukup pengagihnya, dan uji sekali lagi.

6. Jika kabel dalam pencucuh tidak mengeluarkan bunga api semasa enjin diengkol, itu menunjukkan kabel tersebut telah rosak dan perlu ditukar.

No comments: