2. Jika ini berlaku, keluarkan palam pencucuh satu per satu. Kemudian, sambungkan ke kabel palam pencucuh, enjin diengkol dan pegang palam pencucuh kira-kira 5mm daripada punca bumi.
3. Perhatikan bunga api. Jika tidak terdapat bunga api semasa enjin diengkol, cabut palam pencucuh daripada kabel dan lakukan sama seperti di atas. Jika terdapat percikan api semasa enjin diengkol, itu menunjukkan palam pencucuh berkenaan telah rosakdan perlu diganti.
4. Kadangkala semasa ujian dibuat, kabel palam pencucuh tertentu hanya mengeluarkan sedikit sahaja bunga api. Jika ini berlaku, berkemungkinan semasa pemasangan kabel tersebut, tukup pengagihnya longgar.
5. Oleh yang demikian, ketatkan pemasangan kabel tersebut pada tukup pengagihnya, dan uji sekali lagi.
6. Jika kabel dalam pencucuh tidak mengeluarkan bunga api semasa enjin diengkol, itu menunjukkan kabel tersebut telah rosak dan perlu ditukar.
No comments:
Post a Comment