FACEBOOK: ANIS SWEET CHOC

IlyaNis Rich

Sunday, October 4, 2009

TIADA PERCIKAN API PADA TITIK SENTUH

1. Apabila enjin tidak dapat dihidupkan, bukalah penutup pengagih, manakala pengunci kereta pada kedudukan ‘ON’.

2. Buka titik sentuh dengan pemutar skru. Sejurus sahaja sentuh dibuka percikan api sepatutnya melompat pada titik sentuh. Tetapi, jika sebaliknya (tiada terdapat percikan api), ia bermakna bekalan voltan daripada bateri tidak sampai ke titik sentuh.

3. Jika ini berlaku, dapatkan jumlah voltan yang terdapat pada bateri dengan menggunakan meter volt. Bateri hendaklah sekurang-kurangnya 9-10 volt. Pastikan wayar dari terminal negetif gelung pencucuh bersambung kepada terminal pengagih.

4. Buka sambungan wayar pada sebelah pengagih dan sentuhkan (kunci ‘ON’) pada punca bumi. Ia mesti mengeluarkan percikan api, dan ini menunjukkan terdapat voltan bekalan sampai kepada titik sentuh.

5. Buka titik sentuh yang dalam keadaan tertutup dengan pemutar skru dan periksa percikan api sekali lagi. Sekiranya masih tidak terdapat percikan api, betulkan sambungan daripada gelung kepada pengagih, elakkan daripada litar pintas terhadap punca bumi.

6. Kemudian, periksa keadaan titik sentuh sama ada lapisan masih baik atau sudah terlalu haus. Jika lapisan sentuh didapati haus, pemilik kereta digalakkan menukarnya dengan yang baru. Laraskan jarak titik sentuh antara 0.35 - 0.55 mm (rujuk pada spesifikasi berdasarkan model enjin).

No comments: