FACEBOOK: ANIS SWEET CHOC

IlyaNis Rich

Thursday, April 14, 2011

SISTEM PENYALAAN

1. Sistem penyalaan membekalkan pusuan voltan tinggi (sehingga 30,000 volt) ke plag pencucuh di dalam silinder enjin. Pusuan voltan tinggi ini menghasilkan percikan bunga api di celahan plag pencucuh untuk memulakan pembakaran campuran bahan api dan udara termampat di dalam ruang pembakaran. Tiap-tiap percikan bunga api dimasakan kehadirannya di celahan plag pencucuh hanya apabila omboh menghampiri TTA di kendalian mampatan apabila enjin dalam kelajuan melahu.

2. Pada kelajuan lebih tinggi atau semasa kendalian separa pendikit, percikan bunga api terjadi lebih awal dalam kitaran. Ini membuatkan campuran mempunyai kelonggaran masa untuk terbakar dan menghantar kuasanya. Sistem penyalaan terdiri daripada bateri, suis, pengagih nyalaan, gelung penyalaan, plag pencucuh dan pendawaian litar penyalaan.

3. Ada sistem yang menggunakan transistor untuk mengurangkan bebanan ke atas titik sesentuh pengagih. Kaedah yang terbaru pula, tidak langsung memggunakan titik sesentuh tetapi menggunakan gabungan transistor sahaja.

No comments: