FACEBOOK: ANIS SWEET CHOC

IlyaNis Rich

Monday, April 4, 2011

PROSEDUR PEMERIKSAAN KOMPONEN ENJIN

1. Pastikan bongkah silinder dibersihkan, kemudian periksa bongkah silinder di mana-mana yang retak dan berkeadaan gerek. Periksa kepala silinder, perumah gear pemasaan dan perumah roda tenaga daripada sebarang tanda rosak. Periksa juga kedudukan cemat dan bebenang skru yang herot atau kecacatan lain.

2. Periksa muka temu bongkah daripada herotan dan gunakan pinggir lurus dengan tolok penduga. Herotan tidak boleh melebihi 0.10 mm (0.0039 in). Ambil bacaan pada kedudukan. Jika herotan melebihi had, canai permukaannya untuk mendapatkan semula keratannya.

3. Gerek Silinder


Periksa gear silinder daripada sebarang tanda kerosakkan. Gunakan tolok gerek untuk mengukur kehausan silinder. Ambil bacaan pada tiga kedudukan yang berbeza.

4. Aci Sesondol

a. Bersihkan aci sesondol, jika mempunyai salur minyak, gunakan berus kecil untuk mencuci, kemudian sembur dengan udara mampat. Semak semua binaan daripada sebarang tanda haus, terutama pada jurnal dan permukaan sesondol. Periksa lurah kekunci dan bebenang daripada sebarang tanda kerosakkan. Jika perlu, tukar baru.

b. Jika didapati masih baik, muatkan aci sesondol di atas bongkah dan letakkan di atas datar penguji dengan satu tolok dail untuk menyemak larian pada tetengah jurnal di aci sesondol. Had maksimum tidak melebihi 0.05 mm. Sukat garis pusat jurnal aci sesondol dengan menggunakan mikrometer luar pada titik A dan B pada kedudukan 1 dan 2. Had haus maksimum tidak melebihi 0.1 mm.

c. Sukat ketinggian cuping pengambilan dan ekzos. Gunakan mikrometer luar A dan B pada kedudukan 1 dan 2. Bacaan menentukan kadar haus. Had maksimum tidak melebihi 0.5 mm. Sukat kelegaan galas aci sesondol dengan mengukur garis pusat dalam galas dengan jurnal aci sesondol. Jika melebihi had maksimum, galas perlu diganti, Had maksimum ialah 0.10 mm.

d. Gegaskan aci sesondol ke dalam bongkah silinder, muatkan plat tujahan. Pasangkan gegancu atau gear ke dalam aci sesondol. Ikat gear. Semak hujung apungan aci sesondol dan kelegaan diantara 0.06 mm-0.13 mm. Jika hujung apungan melebihi had, gegaskan plat tujahan baru.

e. Muatkan gegancu atau gear ke aci sesondol. Muatkan ia di atas bongkah V, semak kejajaran gear atau gegancu. Had maksimum ialah 0.1 mm. Jika melebihi had , tukar gear atau gegacu baru.

No comments: