FACEBOOK: ANIS SWEET CHOC

IlyaNis Rich

Friday, September 11, 2009

ENJIN MUDAH DIHIDUPKAN TETAPI BERGEGAR DAN KEMUDIANNYA TERHENTI

1. Penapis udara tersumbat

Penapis udara tersumbat atau terdapat banyak habuk pada penapis tersebut boleh menyebabkan kemasukan udara ke pancarongga pengambilan tersekat dan seterusnya nisbah bahan api yang ideal tidak dapat dicapai khususnya semasa enjin melahu.

Jika ini berlaku keluarkan penapis udara daripada enjin dan periksa keadaan penapis tersebut sama ada masih boleh digunakan atau sebaliknya. Jika penapis udara tersebut kelihatan perlu dibersihkan, servis dengan pemampat bertekanan tinggi.

Sekiranya kertas kartrij untuk membuat penapis koyak atau basah teruk, ia perlu ditukar dengan yang baru dengan saiz yang sama. Penapis udara yang tidak betul saiznya pada enjin akan menyebabkan kerenggangan pada penapis tersebut. Ini seterusnya menyebabkan sebahagian daripada angin yang masuk ke pancarongga alur masuk tidak ditapis dan boleh menyebabkan habuk masuk ke silinder melalui injap kemasukan. Ini kemudiannya akan mengakibatkan dinding silinder bercalar hasil daripada pergerakan omboh turun dan naik dalam silinder, dan menguis habuk pada dinding silinder.

2. Paip vakum karburetor tercabut atau bocor.

Buka bonet kereta dan periksa semua paip cakum daripada dan kepada karburetor. Sekiranya terdapat paip vakum yang tercabut, sambungkan semula pada sambungan yang betul. Kadangkala terdapat kebocoran yang berlaku pada hos vakum yang boleh menyebabkan operasi enjin tidak lancar. Matikan enjin dan tukarkan jos berkenaan dengan hos yang baru. Selepas itu, hidupkan semula enjin dan pastikan enjin beroperasi dengan kelajuan yang lancar dan sempurna

No comments: