FACEBOOK: ANIS SWEET CHOC

IlyaNis Rich

Friday, November 20, 2009

Cahaya lampu malap

1. Bateri tidak cukup cas atau nyahcas, voltan dan arus yang mencukupi tidak disimpan.

a. Gunakan meter volt untuk mengetahui nilai voltan pada bateri tersebut. Seterusnya, gunakan penguji nyahcas tinggi untuk menguji setiap sel bateri berkenaan. Apabila ujian dibuat pada sel bateri penunjuk akan membaca 1-1.5 volt, maksimum 2 volt mengikut keadaan bateri.

b. Jika penunjuk tidak turun semasa ujian dibuat, ini menunjukkan bateri masih baik dan perlu dicas. Sekiranya semasa ujian dilakukan dan penunjuk membaca bacaan yang rendah dan selepas beberapa saat ia terus turun, ini menunjukkan sel bateri telah rosak. Oleh itu, bateri perlu ditukarkan dengan yang baru atau dengan bateri yang masih baik.

2. Pemantul telah usam setelah lama digunakan.

a. Pemantul yang usam menyebabkan kurangnya cahaya lampu (sinaran). Pada masa ini kebanyakan lampu besar menggunakan pemantul dan mentol yang digabungkan sebagai satu unit alur terkedap untuk mengelakkan pemantul terdedah kepada udara atau cecair, dan cepat rosak.

b. Untuk mengatasi masalah ini, tukarkan seunit lampu besar alur terkedap atau tukar mentol bagi lampu yang menggunakan alur tak kedap.

No comments: