FACEBOOK: ANIS SWEET CHOC

IlyaNis Rich

Saturday, November 21, 2009

Cahaya lampu terang dan beransur malap semasa enjin laju

1. Perubahan cahaya berlaku pada perubahan keluaran arus daripada pengulang-alik. Semasa enjin laju, bateri sepatutnya mengecas untuk menampung cahaya lampu tetapi sebaliknya cahaya yang digunakan untuk memberi cahaya lampu datang dari pengulang-alik, dan apabila lampu dinyalakan bermakna arus dari pengulang-alik dipaksa menanggung beban. Oleh sebab itulah lampu kurang menyinar.

2. Jika keadaan ini berlaku, bateri perlu ditukar dengan yang baru untuk mengelakkan keadaan yang lebih sulit berlaku seperti enjin sukar untuk dihidupkan kerana kekurangan kuasa bateri (arus).

3. Ketul karbon pada pengulang-alik telah haus berlebihan.

a. Ketul karbon yang dipasang pada pengulang-alik ke pengatur. Semasa ketul karbon masih baru, arus yang dibawa untuk mengecas bateri berada pada tahap maksimum. Walau bagaimanapun, apabila ketul karbon haus setelah lama digunakan, aliran arus daripada pengulang-alik untuk mengecas bateri akan berkurangan. Ini seterusnya menyebabkan bateri tidak dapat dicas dengan sempurna.

b. Jika ini berlaku, tanggalkan terminal bateri dan keluarkan pengulang-alik daripada kenderaan. Lakukan kerja baik pulih ke atas pengulang-alik, dan tukarkan dengan ketul karbon yang baru.

No comments: