FACEBOOK: ANIS SWEET CHOC

IlyaNis Rich

Sunday, July 26, 2009

SISTEM PELINCIRAN

1. Sistem ini bertujuan untuk mengurangkan geseran dan kehausan pada setiap komponen yang bergerak di dalam enjin serta menghindarkan kepanasan yang mungkin terjadi akibat daripada pergeseran komponen-komponen tersebut. Bahan pelicin tersebut termasuklah minyak enjin, minyak gear, minyak pembeza dan minyak gris.

2. Enjin kereta mengandungi bahagian dan komponen yang minyak pelincir dapat mengalir melaluinya bagi mengurangkan pergeseran dan kehausan. Minyak pelincir enjin melicinkan semua jenis galas, aci engkol, aci oleng, omboh dan gelang omboh serta dinding silinder.

3. Dengan adanya bahan pelincir ini yang memainkan peranan sebagai pemisah antara dua permukaan komponen yang bergerak maka geseran dan kehausan dapat dikurangkan. Dengan ini minyak enjin seharusnya memainkan pelbagai peranan seperti yang berikut:

a. Mengurangkan pergeseran.
b. Menyerap lantunan enjin semasa kitaran kuasa.
c. Menjadi penebat antara gelang omboh dan dinding silinder.
d. Menyejuk dan membersihkan bahagian dalaman enjin.

4. Memandangkan sistem ini sentiasa berfungsi selagi enjin beroperasi, pelbagai jenis kerosakan pada komponen-komponen tidak dapat dielakkan. Antara kerosakan yang sering berlaku berkaitan dengan sistem ini, termasuklah:

a. Penggunaan minyak pelincir yang berlebihan.
b. Lampu amaran minyak pelincir tidak padam setelah enjin dihidupkan.
c. Tekanan minyak pelincir terlalu rendah.
d. Tekanan minyak pelincir terlalu tinggi.
e. Titisan minyak di bahagian bawah kereta.

No comments: